Tuesday, February 13, 2007

Aspek Sosial
Dalam kebanyakan budaya, kelahiran adalah dianggap menjadi permulaan seorang kehidupan, dan seorang umur adalah ditakrifkan berbanding dengannya. Beberapa keluarga pandangan uri sebagai satu peranan tersendiri kelahiran, kerana ia telah sokongan hayat kanak-kanak untuk bulan-bulan begitu banyak. Sesetengah ibu bapa gemar melihat dan sentuhan organ misteri ini. Dalam beberapa budaya-budaya, ibu bapa menanam sebatang pokok bersama dengan uri di hari jadi pertama kanak-kanak. Uri boleh dimakan pada keluarga baru lahir, secara istiadat atau lain-lain lagi.


Aspek sah
Dalam sesetengah bidang kuasa sah, tempat kelahiran memutuskan kewarganegaraan bagi seorang kanak-kanak (bawah doktrin jus soli). Kebanyakan bidang kuasa dalam Amerika Syarikat telah memohon sebelum ini satu rumus hidup yang dilahirkan, yang memegang bahawa undang-undang jenayah penyelenggaraan untuk pembunuhan dan serangan hanya digunakan setelah kelahiran. Bagaimanapun, keputusan-keputusan belakangan dalam beberapa tempat telah menterbalikkan bahawa peraturan.


Aspek psikologikal
Kelahiran boleh satu peristiwa tertekan. Sebagai dengan acara tertekan apa-apa, perasaan yang kuat dapat dihadapkan permukaan. Sesetengah wanita melaporkan gejala-gejala serasi dengan kecelaruan tekanan post trauma (PTSD) selepas kelahiran. Antara 70 dan 80% ibu-ibu di Amerika Syarikat melaporkan beberapa perasaan kesedihan atau "keadaan sugul bayi" setelah kelahiran. Wanita sesetengah melaporkan gejala gejala serasi dengan kecelaruan tekanan menghantar trauma (PTSD) selepas kelahiran. Antara 70 dan 80% ibu ibu syarikat di Amerika melaporkan beberapa perasaan kesedihan atau "keadaan sugul bayi" after kelahiran.

Terapi kelompok Preventative telah terbukti berkesan sebagai satu rawatan profilaksis untuk postpartum kemelesetan. Terdapat beberapa siapa bertengkar bahawa kelahiran adalah tertekan untuk bayi. Menekankan bersekutu dengan kelahiran songsang, seperti sesak nafas, mungkin menjejaskan otak bayi. Ia adalah tidak diketahui bagaimana kelahiran pengalaman menjejaskan perkembangan keperibadian dalam bayi. Ia hanya sekali sangkakan bahawa newborns tidak mempunyai keupayaan untuk merasa sakit atau takut, dan sesetengah ibu bapa sekarang adalah memilih alternatif kelahiran seting (selain daripada hospital) disesuatu percubaan untuk mencipta satu alam sekitar lebih selesa bukan sahaja untuk bayi baru lahir, kecuali kelahiran ibu dan keluarga yang lain.



No comments: